Tetszik, nem tetszik, tény: a képzőművészet világában sokkal több híres férfit találunk, mint nőt. Gauguin, da Vinci, Van Gogh, Michelangelo, Picasso, Csontváry, Vasarely, Munkácsy….sorolhatnánk. Az urak térhódítása azonban nem jelenti azt, hogy a nők ne lettek volna pazar ecsetforgatók: és bár Frida Kahlót vagy éppen Georgia O’Keeffe-t jó eséllyel senkinek sem kell bemutatni, akadnak még festőnők, akiknek több mint érdemes elmerülni a munkásságában!
Akire Michelangelo is felfigyelt: Sofonisba Anguissola
A 16-17. század fordulóján élt festőnő az itáliai reneszánsz egyik legszerencsésebb asszonya. Leginkább az édesapja miatt, aki – bár nemesi származása ellenére nem volt különösebben tehetős – nagyon fontosnak találta, hogy a lányai megfelelő oktatásban részesüljenek. Akkoriban az “órarendből” nem hiányozhatott a képzőművészet sem. Sofonisba egész konkrétan Michelangelo mellett volt tanonc.
A mester hamar felfigyelt a tehetségére, és mentorálni kezdte a fiatal lányt, aki nem sokkal később már II. Fülöp spanyol király udvari festője lett. 14 évig dolgozott neki, és főleg portrékat festett, például olyanokat, mint az alábbi alkotás.
Forrás: https://www.noiszalon.hu/2021/04/12-hires-festono-akiket-minden-muveszetkedvelonek-ismernie-kell/ - DailyArt
Judith Leyster: egy holland festőnő diadalútja
Forrás: https://www.noiszalon.hu/2021/04/12-hires-festono-akiket-minden-muveszetkedvelonek-ismernie-kell/ - nga.gov
Kevesen tudják, de a holland aranykor nemcsak olyan jeles férfi festőkkel ajándékozta meg a világot, mint Rembrandt vagy éppen Vermeer, hanem egy kiemelkedő női ecsetzsonglőrrel is. Férfi kortársaihoz hasonlóan Judith Leyster is elsősorban csendéleteket, portrékat és életképeket festett, ráadásul tehetségét az is bizonyítja, hogy azon első nők közé tartozott, akit felvettek a híres harleemi festőcéhbe.
Jóllehet később saját – és meglehetősen sikeres – műhelyt vezetett, a halála után a hírneve csúfos módon veszélybe került. Festményeiről ugyanis sokan eltüntették az ő aláírását, és a nála híresebb és nem mellesleg férfi festő, Frans Hals nevét biggyesztették a helyére, hogy drágábban eladhassák a képeket. A turpisság csak a 19. század végén derült ki, és ezt követően Judith végre visszakaphatta azt a megbecsültséget, ami mindig is járt volna neki.
Ez nem egy Manet? Nem, de van köze hozzá!
Forrás: https://www.noiszalon.hu/2021/04/12-hires-festono-akiket-minden-muveszetkedvelonek-ismernie-kell/ - news.artnet
A francia impresszionizmust említve legtöbben, amolyan egyszuszra rávágják, hogy Monet-Manet-Cézanne-Renoir-Degas; és bizony, mindannyian férfiak. Volt azonban ebben a korszakban egy hölgy is – egész pontosan a rokokó festő, Jean-Honoré Fragonard unokahúga, Berthe Morisot – aki szintén kiemelkedőt alkotott.
Képeit a neves párizsi Salonban is kiállították, nem ritkán a fent említett “egyszuszra” jeligére csokorba szedett festők mellett. Korabeli szerelmi háromszög, hogy bár Berthe eleinte Manethoz került közelebb (még modellt is állt neki), végül az öccséhez ment feleségül…
Határozottságát és magabiztos kiállását a 21. századi feministák is megirigyelnék: „Szerintem még nem született olyan férfi, aki egyenlő félként tudna tekinteni egy nőre. Én márpedig mindössze csak ennyit kérek, mivel tisztában vagyok azzal, hogy igenis érek annyit, mint ők.” - olvashatjuk a naplójában. És milyen igaza volt: kicsi, de annál kifinomultabb festményei valóban gyönyörűek!