Kortárs festmények. Két szó, amely mögött dollármilliók settenkednek. Elképesztő, de az aukciós házak évről évre rekordösszegekért árverezik el a legértékesebb kortárs alkotásokat, amelyek aztán ennek köszönhetően múzeumok vagy épp szerencsés gyűjtők falát ékesíthetik. Ebben a cikkben összegyűjtöttük az elmúlt néhány év legértékesebb képeit.
Kortárs kasszasiker: Lucian Freud három tanulmánya
Forrás: https://www.contemporaryartissue.com/top-10-most-expensive-contemporary-art-in-the-world/
Francis Bacon 1969-ben fejezte be ezt a remekművet, amelyen barátja és kollégája, Lucian Freud látható. A három részből álló festményt (alias triptichon) 2013-ban egy bizonyos Elaine Wynn vásárolta meg, a New York-i Christie’s aukcióján, egész pontosan 142.4 millió dollárért. Kapaszkodj, ez mai árfolyamon átszámítva kicsit több mint 55 milliárd forint. 55. milliárd! Nem semmi, igaz?
Egy kortárs Pop Art festmény diadalútja
Forrás: https://www.contemporaryartissue.com/top-10-most-expensive-contemporary-art-in-the-world/
Egy vérbeli kortárs mesterműről van szó, a Mesterműről, amely Roy Lichtenstein Pop Art alkotása 1962-ből. A képet 2017-ben egy privát aukción 165 millió dollárért adták el, ráadásul az eladó és a vevő is egy magánszemély volt. Segítünk, hogy neked ne kelljen matekozni: átszámolva ez több mint 60 milliárd forint. És akkor ugye az egész biztos, hogy a tranzakció után az új tulajdonos, Steve A. Cohen nem vajas kenyéren tengődött hetekig.
A kortárs festészet kötéltáncosa: Picasso
Forrás: https://www.contemporaryartissue.com/top-10-most-expensive-contemporary-art-in-the-world/
Jó, jó, tény, hogy Picasso hivatalosan nem tartozik a kortárs festők közé, hiszen az alkotásainak nagy része a modernizmus érája alatt született. Mindazonáltal vannak alkotásai, amelyeket a második világháború után készített. Ilyen például az Algériai nők/Algíri nők címet viselő kép is, amelyet 1955-ben fejezett be. A festmény, amely egyébként már korábban is magántulajdonban volt, egy New York-i aukción talált új gazdára. A katari politikus, Hamad bin Jassim bin Jaber Al Thani 179.4 millió dollárt fizetett érte. Igen, ez közel 70 milliárd forint…
Pollock kortárs festménypettyei
Forrás: https://www.contemporaryartissue.com/top-10-most-expensive-contemporary-art-in-the-world/
Jackson Pollock, az absztrakt expresszionizmus egyik legkiemelkedőbb alakja nem sejthette, hogy az 1948-ban festett – és akkor még igen csekély értékű – No17a címet viselő képe néhány évvel később vagyonokat fog érni. 2015 volt az esztendő, amikor egy magánaukción ez a kortárs alkotás a David Geffen Alapítványtól egy magánszemélyhez került.
A szerencsés, és természetesen rendkívül gazdag új tulajdonos Kenneth C. Griffin volt, akinek nem okozott anyagi csődöt, hogy 200 millió dollárt, vagyis mai árfolyamon számítva több mint 73 milliárd forintot perkált a képért. Hogy abból a pénzből mennyit lehetne utazni…! (Például el lehetne ugrani Londonba, hogy megnézzük a világ egyik leglátogatottabb interaktív Van Gogh kiállítását.)
Kenneth C. Griffin, aki nagyon szereti a kortárs festményeket
Forrás: https://www.contemporaryartissue.com/top-10-most-expensive-contemporary-art-in-the-world/
Az előző bekezdésből kiderült, hogy Kenneth C. Griffinnek volt 200 millió dollárja arra, hogy megvegyen egy eredeti Pollock képet. Na, hát az a helyzet, hogy ennyivel nem érte be. További 300 millió dollárt, vagyis közel 110 milliárd forintot költött Willem de Kooning, Interchange címet viselő festményére. Egy nap alatt kicsengetni több mint 180 milliárd forintot csak műalkotásokra…hát, az biztos, hogy a nullák nem magányosak a bankszámláján!
Nem kortárs festmény, mégis aranyérmes
A világ jelenleg legtöbbet érő alkotása nem egy kortárs festő remekművel. Hanem Leonardo Da Vincié: a Salvator Mundi 450 millió dollárért cserélt gazdát. Áh, inkább le sem írjuk, hogy mennyi forintra átváltva…