A 21. században szinte magától értetődő, hogy a galériák olyanok, mint a gyorséttermek: nem azért, mert hamburgert árulnak, hanem azért, mert szinte minden nagyvárosban ott vannak! Ez azonban nem mindig volt így: a galériák is voltak pelenkás korúak, az pedig, hogy most ekkora népszerűségnek örvendenek, a műkereskedők odaadó (és persze meglehetősen jövedelmező) munkájának köszönhető.
Párizs, London, New York: nem, most nem a mindent kibíró hajlakkról van szó, hanem azokról a 19-20. századi műkereskedőkről, akik nélkül nem létezne a galériák színes és nyüzsgő világa. Sőt, ezek a műkereskedők a modern képzőművészeti irányzatok mozgalmainak népszerűsítésében is kulcsszerepet játszottak. Nekik köszönhető, hogy az impresszionizmus, a kubizmus vagy épp a szürrealizmus kiemelkedő alkotói örökre beírták nevüket a művészettörténetbe.
Lássuk, kik azok a műkereskedők, akik nélkül napjaink galériái minden bizonnyal sokkal unalmasabbak lennének! Több részes cikkre készülj, hogy egyszerre ne kelljen sokat olvasni, és könnyebben megjegyezd a legfontosabb információkat!
Ezúttal Pierre Matisse-ról mesélünk!
Forrás: https://www.artnews.com/list/art-news/artists/greatest-historical-dealers-1234595373/pierre-matisse/ ©Estate of Theodore Roszak/Courtesy of Michael Rosenfeld Gallery LLC, New York, NY
Matisse, Matisse: ismerős ugye?
Naná! Pierre Matisse ugyanis Henri Matisse, a fauvizmus (amit még mindig “fövizmusnak” kell ejteni!) egyik kiemelkedő festőművészének fia volt.
Édesapjához hasonlóan Pierre-t is beszippantotta a képzőművészet festékillatú világa. Egy idő után azonban rájött arra, hogy az ecsetek birodalmában távolról sem érzi magát annyira otthonosan, mint műkereskedelem örökkön nyüzsgő piacán.
A pemzli tehát ment a süllyesztőbe, a helyét pedig átvették a galériák és a festmény vadászat.
Galéria az alkotás egyik bölcsőjében
Pierre Matisse nem aprózta el, és 1932-ben rögtön New Yorkban nyitott saját galériát, amely pillanatok alatt legendásan híressé vált. Mágnesként vonzotta a híresebbnél híresebb alkotókat: Balthus, Marc Chagall, Juan Miró és Yves Tanguy is rendszeresen kiállított nála.
És ha most azt gondolod, hogy nono, dehát a kedves apuka hiányzik a felsorolásból, jól látod: Henri Matisse képei furcsamód sosem lógtak Pierre galériájának falán!
Félénken is élénk sikerek!
A legtöbb galéria tulajdonos szereti a rivaldafényt, Pierre Matisse viszont a visszafogottak táborát erősítette, és eleinte alig mutatkozott a nyilvánosság előtt. Ennek ellenére volt valami ellenállhatatlanul lenyűgöző a személyiségében, amelynek köszönhetően élete végére elképesztő kollekcióra tett szert! És persze azért arról is gondoskodott, hogy az apukája legjobb képei méltó helyre kerüljenek, egész pontosan a Modern Művészeti Múzeumba!
Amikor Pierre Matisse 1989-ben átlépett a kifogyhatatlan festékekkel és örök vászonmezőkkel tarkított túlvilágra, Eugene V. Thaw képkereskedő a következőt nyilatkozta róla a Newe York Times-nak: “Klisének tűnhet, de lezárult egy korszak. Nem csak a műkereskedésben, hanem a kifinomult ízlés terén is. Matisse maga volt a jó ízlés, akinek köszönhetően az Egyesült Államok is megismerhette Európa legjobb modern festőit. A neve mindig egyet jelentett a magas minőséggel.“